Zašto je važan tlak u gumama?

27. 11. 2017


 

Od ispravnog tlaka u gumama zavisi i sigurnost i ekonomičnost vašeg vozila.
 

Tlak u gumama i njegovo redovno provjeravanje važnije je nego što mislite. To utječe na više stvari koje su povezane s efikasnošću i sigurnošću vašeg automobila, ali i s očuvanjem okoliša. Pročitajte zašto su gume tako važne i kako tlak zraka u njima utječe na vašu vožnju.

Zašto je tlak u gumama tako važan?

Tlak zraka u gumama utječe na održavanje guma i sigurnost, ali i na potrošnju goriva i okoliš.

 

Ukoliko tlak u gumama nije ispravan, gume se neravnomjerno habaju.

 

Ukoliko gume nisu dovoljno napunjene, jače se troše vanjski rubovi. Gazna površina može se odvojiti od podloge i s vremenom popucati.

 

Čak ni previsok tlak nije u redu pošto se jače haba prije svega srednji dio gazne površine. Guma je zbog previsokog tlaka osjetljivija na prepreke na putu i brže se može probušiti ili puknuti.

 

Habanje guma je u svakom slučaju povećano, što vodi ka preranoj kupovini novih i dodatnih troškova, a kod visokog tlaka i djelovi šasije opterećeniji su više nego što treba.

Pažnja pri većim brzinama

Posljedice nepravilnog tlaka u gumama još su drastičnije pri većim brzinama. Pri brzinama od 120 km/h gume se inače habaju dva puta brže nego pri brzinama između 70 i 80 km/h.

 

Ukoliko je tlak u gumama pri većim brzinama za 20 % niži, habanje guma može se povećati čak za 30 %.

 

Prenizak tlak zraka u gumama utječe na čvrstoću bočnih površina koje u krajnjem slučaju mogu popucati, a najizloženije su oštećenjima prilikom vožnje po makadamu ili penjanju na rinzole. Veća je i mogućnost za oštećenje felgi.

 

Nedovoljno napunjene gume imaju i veći otpor kotrljanja, što znači da se za njihovo okretanje koristi više energije. Potrošnja goriva je posljedično veća, a veće su i emisije štetnih plinova u okoliš.

Koliko često treba provjeravati tlak u gumama?

EU je već u studenom 2012. izdala naredbu da svi novi automobili moraju biti opremljeni sistemom za kontrolu tlaka zraka u gumama, označenim skraćenicom TPMS. Ovaj sistem je 2014. zaista i postao obavezan.

 

Ukoliko u svom autu imate ugrađen ovaj sistem, auto će vas sam upozoriti na nepravilan tlak u gumama. Mada, većina starijih automobila nema ovaj sistem. U tom slučaju morate sami provjeravati je li tlak u gumama vašeg automobila ispravan.

 

To radite barem jednom u mjesec dana, a neće škoditi ni ako to budete radili češće – prije svega ako se mnogo vozite ljeti kada se zbog vrućine zrak iz guma gubi više nego tokom zimskih mjeseci.

 

Tlak provjerite i svaki put kada krećete na odmor i na dalji put, kada se u automobilu vozi više ljudi s mnogo prtljaga, pošto su tada prije svega zadnje gume mnogo opterećenije.

A kakav treba biti tlak zraka u gumama automobila?

Onakav kakav odredi proizvođač. Tlak inače ne zavisi od tipa ili veličine pneumatika već od pojedinačnog auta.

 

Podatke o pravilnom tlaku obično nalazite na dnu karoserije (kada otvorite vrata) ili u uputstvu za upotrebu. Ponekad naljepnicu možete nači i u pretincu ispred suvozača, kod otvora za punjenje goriva, ispod poklopca motora i na drugim mjestima.

 

Pažljivo pročitajte upozorenja, pošto se tlak u prednjim i stražnjim gumama može razlikovati. Zavisi i od opterećenosti automobila.

 

Prilikom provjere tlaka, poštujte sljedeća pravila:

  • Tlak u gumama uvijek provjeravajte kada su gume hladne. Tlak raste kako se povećava temperatura zraka u gumama. Felge i gume se u toku vožnje previše zagrijavaju, a istovremeno i tlak u njima. Ukoliko pumpate zagrijane pneumatike, propisanom tlaku dodajte 0,2 do 0,3 bara.

 

  • Tlak provjerite na svim gumama, čak i rezervnoj ako je imate, pošto je danas sve više automobila opremljeno samo kompletom za hitne popravke.

 

  • Kada provjeravate tlak u gumama, u isto vrijeme precizno pratite koliko su gume opterećene i da li možda imaju pukotine, posjekotine i druge znake upozorenja koji ukazuju na moguće probleme. Dobro bi bilo da ih što prije otklonite.

 

Članak izražava stav autora a ne nužno i stav Zavarovalnice Triglav, d.d.

 

 

Autor: Peter Kavčič

Urednik motociklizma u časopisu „Avto magazin“ i urednik specijalnog internet moto medija www.moto-magazin.si.

 

 

Naše ostale savjete možete pročitati ovdje.

Podijeli na:
Share on Google+