Star auto nasuprot novog: Kako izabrati?

11. 9. 2017



Troškovi održavanja nasuprot gubitka vrijednosti

O tome kakav je pravi odnos između broja prodanih novih i polovnih automobila u javnosti ima vrlo malo dostupnih podataka. Ali nekoliko stvari stoji. Samo trećina kupaca se prilikom kupovine automobila susreće s dilemom da li izabrati polovan ili sasvim novi automobil. Ukoliko ste među njima, pomoći ćemo vam iznošenjem činjenica o prednostima i manama, i jednog i drugog izbora.

 

Činjenica je da zamjena automobila nije nešto što činite jednom u životu. Možemo očekivati da će prosječni vozač u svojoj vozačkoj karijeri imati barem 10 različitih automobila. Naravno, postoje i izuzeci. Mada, čini se da su vremena kada automobil ne mijenja svojeg vlasnika po desetak godina konačno prošla. 

Tko kupuje novo mijenja manje, tko kupuje polovno mijenja više

O argumentima ZA i PROTIV u korist polovnog odnosno novog automobila biće više riječi u nastavku, a za zagrijavanje – nešto malo matematike. Ovog puta nećemo previše precizno govoriti u brojkama, već više u vidu rezimea mišljenja vlasnika novih i polovnih automobila.

 

Ukoliko izuzmemo trgovce polovnih i novih automobila, brz pregled ponuda vozila koje nude fizičke osobe dovoljno jasno pokazuje da većina sasvim novih automobila u vlasništvu ostaje više od 5 godina. Razlozi za to su sasvim jasni.

 

Automobil u prve dvije godine gubi približno trećinu vrijednosti, a nakon četiri godine vrijednost je u usporedbi s novim skoro prepolovljena.

 

Definitivno postoji interes vlasnika da novi automobil duže ostane u njihovom vlasništvu. Problema s njim generalno nema, a očekivani pad vrijednosti ustaljuje se u granicama prihvatljivog.

 

Kasnije kada je kredit ili leasing isplaćen, želja za novim automobilom opet postaje dominantnija od uspomena na mjesečne rate odnosno svijesti o gubitku vrijednosti. Miris novog, povoljnosti garancije i druge prednosti koje u garažu uvezete s novim automobilom imaju naravno svoju posebnu draž.

 

Mnogo lakše, a prije svega mnogo ranije, od svog automobila oproste se oni koji su ga kupili kao polovnog. Po zdravoj logici, ovu pojavu je sasvim jednostavno razumjeti.

 

Gubitak vrijednosti nakon godinu ili dvije nije zanemariv, ali je unekoliko manji (i u postotcima s obzirom na uložen novac) nego kod sasvim novog automobila.

 

Ukoliko govorimo o automobilu iz klase popularnog golfa, starog od 6 do 10 godina, možete  računati na to da će vas gubitak vrijednosti izaći približno 750 kn mjesečno. Uzimajući u obzir činjenicu da je i dalje riječ o dovoljno modernom, sigurnom i pouzdanom automobilu, to je križ koji nije tako teško nositi. Uz malo vještine i sreće s takvim rotiranjem i relativno malim ulaganjima čitavog se života možete voziti u solidnom i ne previše zastarjelom automobilu.

O prednostima i manama

Bez obzira na vaš izbor odluka u vezi s ovako definiranom prednosti ima i neke mane.

Matematički gledano čini se da je financijski povoljnije rješenje kupovina polovnog automobila. Ako baš ne spadate u one koji bi iz vrećice slatkih zalogaja izvukli kiseli krastavac, u polovni auto uložiti ćete manje novca nego što biste izgubili na vrijednosti u slučaju da kupite nov auto.

Pretpostavimo da kupujete automobil star 5 godina za koji je prvi vlasnik izdvojio 150.000 kn. Za njega biste sami izdvojili polovinu tog iznosa, jer je za tih 5 godina auto izgubio približno pola svoje vrijednosti, dakle dobili biste ga za upola manje nego kad biste ga kupili novog.

U samom startu ste za automobil dali 75.000 kn manje, a zaista sumnjamo da ćete u tom trenutku potrošiti toliko novca na popravke na koje kod polovnog automobila morate računati. Odbijte još troškove kasko osiguranja, dodajte još neke rizike, ne obazirite se na komentare susjeda i pomirite se s tim da kolega ili kolegica vozi noviji model.

Ali zato što se sve na kraju ipak ne vrti oko novaca, dozvolite nam da na vagu dodamo još nekoliko činjenica koje bi možda mogle prevagnuti u korist vaše odluke u prilog novog odnosno polovnog automobila.

Prednosti novog automobila

  • Opravdano je očekivati da će se moderni sigurnosni sistemi u kritičnom trenutku bolje pobrinuti za vašu sigurnost i sigurnost vaših putnika;
  • Novi auto je bolji za okoliš, ne zbog same efikasnosti motora već i zbog očekivane manje potrošnje goriva. Ekološke zanesenjake radovati će i činjenica da posljedično u atmosferu ispuštaju manje štetnih isparenja;
  • Vozne karakteristike, osjećaj i mogućnosti sa svakom novom generacijom određenog modela predstavljaju korak naprijed na putu ka potpunom savršenstvu. Najnoviji model je dakle više u trendu i kompatibilniji sa suvremenim načinom života koji teško možemo zamisliti bez pametnih telefona i svih drugih bežičnih veza;
  • Izdatke koje će vaš automobil iziskivati za održavanje moguće je sasvim precizno unaprijed predvidjeti. Garancija sama po sebi inače ne garantira da s vašim automobilom neće biti problema, ali će ih zato otkloniti besplatno;
  • Svaka marka omogućava da kupac praktično sam kreira svoj automobil. Izbor boje, karoserije, boje unutrašnjosti, dodatne opreme, tapeciranje i svega drugog samo je stvar vaših želja i financijskih mogućnosti;
  • Osjećaj da se vozite u automobilu koji su u tvornici sastavili prema vašim željama i prvenstveno za vas, uzima prevagu nad gubitkom vrijednosti. Ideja da nema nikakvih skrivenih grešaka, nikakvih prikrivenih oštećenja, nikakve sumnje u točnost podataka o broju prijeđenih kilometara i osjećaj da ne sjedite na tjelesnim izlučevinama prethodnih vlasnika sigurno utiču na ugodan osjećaj u kabini automobila;
  • Uvoznici se često pobrinu za pouzdanu i brzu mogućnost kreditiranja kupovine novog vozila;

Mane novog automobila

  • Učešće u kreditu prilikom kupovine;
  • Očekivani veliki gubitak vrijednosti (cca 50 %) u prvih pet godina;
  • S obzirom na vrijednost vozila gotovo nužno sklapanje punog kaska (odnosno nužno je ukoliko sklapate ugovor o leasingu);
  • U slučaju podizanja kredita, vrijednost automobila je preplaćena. Treba imati na umu da je auto odmah nakon što ga izvezete iz salona vrijedan do 15 % manje nego što ste za njega platili. Ako tome dodate još i kamate i trošak obrade kredita, praktično ste sve vrijeme do otplate zadnje rate dužni u suštini više nego što vaš auto zaista vrijedi;
  • Kako bi garancija važila, neophodno je servisiranje u, po pravilu skupljim, ovlaštenim servisima.

Prednosti polovnog automobila

  • Mogućnost jeftinijeg osnovnog servisiranja;
  • Jeftinije osiguranje, kombinacija djelomičnog kaska;
  • Niža kupovna vrijednost;
  • Manji gubitak vrijednosti;
  • Zbog niže cijene lakša je prodaja, odnosno zamjena;
  • Nije nužno da je tako, ali opterećenja vlasnika besprijekornim vanjskim izgledom (ogrebotine, udubljenja...) u pravilu su manja;
  • Starija, provjerena i isprobana tehnika iz perspektive predviđanja kvarova i popravaka ima određenih prednosti.

Mane polovnog automobila

  • Zastarjelost tehnike, manja snaga motora, veća potrošnja, veće ispuštanje štetnih plinova;
  • Zbog modernijih sigurnosnih sistema i novih otkrića u automobilskoj industriji noviji automobil bi se u slučaju nesreće bolje pobrinuo za vas;
  • Mogućnost skrivenih kvarova, mogućnost prikrivenih i nestručno popravljenih oštećenja;
  • Očekivani kvarovi brojnih sistema koji se tokom godinama upotrebe habaju i kvare (šasija, alternator, starter, mehanizam volana, kočioni sistem, elektronika, sistem punjenja gorivom i zrakom, sve kompleksniji i tehnički zahtjevniji ispušni sistemi, sklopke,…);
  • Očekivani nedostaci karoserije (rđa, izblijedjela boja, udubljenja…);
  • Opasnost od lažnih podataka o prijeđenim kilometrima i održavanju vozila;
  • Problemi sa nabavkom rezervnih dijelova; ovo naročito važi za skuplje rezervne dijelove i popravke karoserije koje brzo mogu premašiti vrijednost vozila;
  • Kod nas generalno važi da je ponuda pojedinih marki i modela, opreme i motora relativno skromna. Naići na automobil prave marke, godišta i tipa, s panoramskim krovom, odgovarajućim gumama, sportskom šasijom i koncertnim ozvučenjem ka  nas je ravno čudu. U inozemstvu je izbor veći, a ono što je dobro tamo je i skupo.

 

Članak izražava stav autora, a ne nužno i stav Triglav osiguranja d.d.

 

 

Naše ostale savjete možete pročitati ovdje.

 

 

Podijeli na:
Share on Google+