Koje motorno ulje je pravo za vaš auto?

19. 4. 2017

 

Zašto su motorna ulja tako važna i drugi odgovori u svezi s njima.

Zašto vaše vozilo za svoj rad treba motorno ulje, koje je pravo i koliko košta? Uz pomoć stručnjaka za maziva potražilismo najvažnije informacije o ulozi motornog ulja u održavanju vašeg vozila.

Zašto je vozilu potrebno motorno ulje?

U cestovnom prometu unatoč mnogim alternativama većina vozila idu na motorni pogon s unutarnjim izgaranjem. Oni za svoj besprijekoran rad nužno trebaju motorno ulje.

Glavna uloga motornog ulja je da osigura neprekinut tekući mazivi film između dvije površine koje se gibaju, što značajno smanjuje trenje. Druga važna funkcija je odvajanje i prijenos topline na motorni rashladni sustav.

 

Uporabom kvalitetnog ulja smanjuje se trošenje pokretnih dijelova motora tijekom rada na minimumu. Zato je za uglađen rad motora potrebno neprestano obnavljati motorno ulje.

 

Ujedno motorna ulja koja su danas na tržištu pridonose tome da su troškovi održavanja vozila niži te da se vozite u ekonomičnijim vozilima koja imaju veću moć, troše manje goriva i imaju čišći ispuh. Rad motora je pouzdaniji i trajniji, što pozitivno utječe i na sigurnost u cestovnom prometu.

Koje motorno ulje je pravo?

Postoji vrlo velika ponuda motornih ulja različite kvalitete i za različite namjene. Priznate svjetske institucije razvrstale su motorna ulja s obzirom na njihovu viskoznost i kvalitetu. Temeljem toga lakše ćete se odlučiti za ono koje je primjereno za vaše vozilo.

Viskoznost motornih ulja je određena s obzirom na to kako tekuće, odnosno kako gusto je ulje.

Faktor viskoznosti je najvažnija karakteristika ulja te se mijenja s temperaturom. Viskoznost zato opisujemo pomoću razreda koji su određeni mjerenjem viskoznosti na različitim temperaturama. Pogledajmo primjer s brojkom i slovom W (Winter):  10 W označuje ulja koja su primjerena za uporabu na niskim temperaturama.

 

Što je brojka niža to je niža viskoznost na niskim temperaturama. To znači da je ulje više tekuće i brže dođe do svih mjesta za mazanje, što utječe na manje trošenje motora.

Viskoznost ulja koja su primjerena za uporabu na višim temperaturama označena je samo brojkom, bez slova (npr. 40).

Razredi viskoznosti motornih ulja su: 0 W, 5 W, 10 W, 15 W za hladnija podneblja, 20, 30, 40 za umjerenija podneblja te razredi 50 i 60 za vruće podneblje i najteže radne uvjete.

Suvremena multigradna motorna ulja spajaju karakteristike ulja za zimske i ljetne temperature, zato ih se može koristiti kroz cijelu godinu. Kod označavanja takvog ulja zajedno su navedene obje gore spomenute oznake, na primjer 10W-40.

Kako odabrati pravu viskoznost?

Neki proizvođači, prije svega oni s Dalekog Istoka, ne preporučuju razred viskoznosti jer vozila dostavljaju na različite kontinente. Ni generalni uvoznici to često ne navode. 

Stoga s obzirom na kretanje ljetnih i zimskih temperatura na našem području preporučujemo sljedeće razrede viskoznosti: 5W-30, 5W-40, 10W-40, 10W-50, 15W-40 in 15W-50.

Razvrstavanje po kvaliteti

Motorna ulja su razvrstana i prema kvaliteti, što uređuju priznate svjetske institucije na području automobilizma. Njihove oznake su obično na svim pakiranjima motornih ulja. Tako možete provjeriti adekvatnost motornog ulja za svoje vozilo.

Najrasprostranjeniji API standard dijeli ulja na sljedeće oznake:

  • za benzinske motore ulja su označena slovom "S", iza kojeg slijede uzastopna slova (po abecednom redu, npr. SA... SJ, SL, SM do SN, što je trenutačno najviša oznaka). Svako sljedeće uzastopno slovo iza slova "S" podrazumijeva za stupanj višu kvalitetu.
  • za dizelske motore (visokotlačne) ulja su označena slovom "C", iza kojeg slijede uzastopna slova (abecedni redoslijed), potom brojka. Svako sljedeće uzastopno slovo iza slova "C" (npr. CF, CF-4, CG-4, CH) i veća brojka označuju kvalitetnije ulje. Trenutačno najviša oznaka kod tih ulja je CK4.

 

Svakako je smisleno upotrebljavati ulja visoke kvalitete jer se time produžuje životni vijek motora i smanjuje mogućnost kvara.

Je li za moje vozilo primjereno samo ono ulje koje preporučuje proizvođač?

Svaki proizvođač automobila ili proizvođač motocikala ima za određeni motor propisanu specifikaciju ulja koja je izražena standardom kvalitete i vrijednošću viskoznosti. Obično ju možete naći u servisnoj knjižici ili knjižici s uputama za uporabu vozila, kao i preporučenog proizvođača ulja.

Tim se uljima obično opremaju nova vozila (prvo punjenje), a upotrebljava ih se i na ovlaštenim servisima. Uporabom tih ulja obično je uvjetovana i garancija. Ali to nije jedini proizvođač motornog ulja s takvim karakteristikama (oznakama prema standardima).

 

Pogrešno je mišljenje da je za određenu marku automobila ili motocikla primjerena samo točno određena marka ulja.

 

Većina je motornih ulja na tržištu preporučena od strane nekog proizvođača automobila ili zadovoljava neki njegov standard. Ali to još ne znači da je ulje vrhunske kvalitete, znači samo da zadovoljava minimalne zahtjeve određenog proizvođača.

Kako stoje stvari s cijenom motornih ulja?

Cijene motornih ulja kod nas u specijaliziranim prodavaonicama i servisima su vrlo različite, ovisno o kvaliteti motornog ulja i količini pakiranja. Preporučujem vam da se prije servisa svog vozila propitate o cijenama motornih ulja na samom servisu i u specijaliziranim prodavaonicama za motorna vozila. 

Kad mijenjam motorno ulje?

Servisne intervale te zamjenu ulja za pojedine motore i vrste motornog ulja određuju proizvođači vozila. Servisni intervali određeni su s obzirom na prijeđene kilometre vozila (obično između 10.000 km i 30.000 km) ili vrijeme (na godinu ili dvije).

Neki proizvođači vozila pak određuju servisne intervale zamjene ulja temeljem načina vožnje koje prati računalo u vozilu.

Potrebno je držati se servisnih intervala za vrijeme trajanja garancije vozila jer nisu propisani samo zbog zamjene motornog ulja. S obzirom na kvalitetu mazivih ulja koja su trenutačno na raspolaganju na tržištu, definirani intervali za zamjenu motornog ulja mogli bi biti dulji.

Kad istekne garancija, nije potrebno da ga mijenjate godinu dana ako koristite kvalitetno motorno ulje i još niste prešli sve kilometre koji su propisani za servisni interval. Mijenjajte ga kad dosegnete taj broj kilometara.

Kako stoje stvari s motociklima?

Motociklisti ne uživamo samo u vožnji, već nam motor predstavlja i objekt kojem posvećujemo punu pozornost i kod održavanja. Tako obično mijenjamo ulje barem jednom godišnje.

Ali većina motociklista u Sloveniji u godinu dana ne prijeđe broj kilometara koje je potrebno prijeći za zamjenu motornog ulja. Stoga savjetujem da motorno ulje mijenjate na jesen, pred zimskim odmorom motocikla i ne na proljeće prije početka motociklističke sezone. Ako s istim uljem učinite već puno kilometara i dodaci su posljedično već istrošeni, mogu nastati štetni spojevi koji s vremenom mogu oštetiti sastavne dijelove motora.

Prije nego što očistite i pospremite vašeg konjića, zamijenite mu motorno ulje i maknite akumulator na toplo. Potom se možete predati sanjarenju i planiranju motociklističkih putovanja za iduću godinu.

Mineralno, polusintetičko ili sintetičko ulje?

Oznake mineralno, polusintetičko ili sintetičko ulje odnose se na bazna ulja koja dobivamo iz sirove nafte. Osnova su za tvorbu ulja odgovarajuće kvalitete i specifičnosti za pojedine pogonske agregate. Svako motorno ulje je naime sastavljeno od baznog ulja (75-95%) i dodataka koji poboljšavaju karakteristike ulja.

Sintetička bazna ulja su u potpunosti "kemijski čista" ulja. Imaju bolje karakteristike od mineralnih ili polusintetičkih baznih ulja koja zbog svoje kemijske strukture pomalo zaostaju u karakteristikama.

 

Bolja su potpuno sintetička ulja.

Što je s miješanjem ulja?

Kod zamjene ulja uvijek u cijelosti natočite ulje istog proizvođača, jednake viskoznosti (gradacije), kvalitete i specifikacije (s obzirom na preporuku proizvođača vozila).

Ako morate nužno dolijevati ulje u motor i nije vam dostupno propisano motorno ulje, sintetičkom ulju možete doliti i mineralno ulje i obrnuto. Isto tako možete bez štete za motor dodati ulje različite viskoznosti (gradacije) i različitog proizvođača ako je odgovarajuće kvalitete.

Ako ste pak ostali bez zadovoljavajuće količine motornog ulja u motoru negdje "Bogu iza nogu", upotrijebite bilo kakvo motorno ulje. Motor neka ne radi bez njega jer to je za njega smrt, a za vas početak problema.

 

Članak izražava stajališta autora i ne nužno stajališta Triglav osiguranja d.d.

 

AUTOR: MAG: LUDVIK PEVEC

Stručnjak je u području maziva, zaposlen u Slovenskim željeznicama, gdje se profesionalno bavi održavanjem vozila. Autor je više stručnih članaka i istraživanja na temu maziva i održavanja vozila koje je predstavio na međunarodnim skupovima i konferencijama. Izvanredni je profesor, motociklist i oprezan vozač na cesti jer je sigurnost uvijek na prvom mjestu.

 

Naše ostale savjete možete pročitati ovdje.

Podijeli na:
Share on Google+